תמונת מתעמלים להחלפה2

מרכזיותם של שרירי הבטן ותפקידם במניעת כאבי גב

כותרת המאמר כבר מעידה עד כמה שרירי הבטן, מרכזיים, בארגון היציבה ובמניעה של כאבי גב, בדרך העבודה התנועתית שלנו. שרירי הבטן נמצאים במרכז הגוף, מחברים בין קובית האגן לקובית בית-החזה מלפנים ומהצד. הם תומכים מלפנים את חמש חוליות המותניים, המחברות מאחור בין שתי הקוביות. חמש חוליות אלה חשופות, מבחינה גרמית, הן מעוגנות רק על-ידי שרירים. שרירי הבטן מלפנים ושרירי הגב מאחור. שרירי הגב התחתון נוטים לעבוד "שעות נוספות", מעצם ההתרוממות שלנו על שתיים. מול זה אנו שואפים ללמד את שרירי הבטן לעבוד היטב, בעדינות ובמדויק תוך בניית קיר קדמי תומך של שרירי בטן. עבודת בטן זו מקרבת בעדינות את האגן ובית החזה מלפנים לכדי יחסים נכונים ביניהם ועל ידי כך מאפשרת רווח מאחור בין חוליות המותניים תוך ריכוך והארכת שרירי הגב התחתון. שרירי הגב התחתון העמוקים המחברים בין החוליות וגם שרירי הגב השטחיים המכסים את איזור הגב התחתון, יגיבו בהתארכות וריכוך מול עבודת בטן מכוונת, מדויקת ומיטיבה.

את שרירי הבטן התחתונה, הנצמדים למקומות שונים באגן, נלמד לעבוד, תוך איסוף והרמת עצם החיק מלפנים, בכך לעזור בריווח חוליות המותנים התחתונות מאחור. את שרירי הבטן העליונה, הנצמדים למקומות שונים בקשת הצלעות, נלמד לעבוד תוך איסוף והורדת קשת הצלעות לכיוון מרכז הגוף ובכך לתרום את חלקם בריווח חוליות המותניים העליונות מאחור. את שרירי הבטן האמצעיים נלמד להיאסף ולהתכנס ולדחוף את האברים הפנימיים לאחור ובכך לעזור בריווח חוליות המותניים מאחור.

נלמד את קבוצות שרירי הבטן השונות לעבוד בשיתופי פעולה רבים ומגוונים. נכווץ את שרירי הבטן בגוונים לרוב וגם נמתח אותם, כדי לשמור על האלסטיות שלהם. את קובית בית-החזה, שיש בתוכה תנועה, נניע באופנים שונים ומגוונים, תוך כיווץ וגם מתיחה של שרירי הבטן. את קובית האגן שאין בתוכה תנועה, נניע מתוך תנועה במפרקי הירכיים ובחוליות המותניים תוך כדי הפעלה אקטיבית ומגוונת של שרירי הבטן מלפנים.

תפקידם המיוחד, המגוון והמורכב של שרירי הבטן, מחייב ללמוד אותם ועליהם, בדגש על "חוכמתם" ולא רק על חוזקם. "חוכמתם" מושגת על ידי עדינות באופן השימוש בהם תוך גיוון רב בין קבוצות שרירי הבטן וגיוון גם בתוך הקבוצות עצמן. נלמד להפריד בין קבוצות שרירי הבטן השונות ונלמד גם לחבר, חיבורים רבים, שונים ומגוונים. תוך חיזוק ואיסוף שרירי הבטן לכיוון מרכז הגוף, אנו יוצרים קיר תומך לחוליות המותניים, החשופות והמועדות, מועדות זו של חוליות המותניים היא אחד מהגורמים לכאבי גב תחתון. הקיר התומך שנבנה מלפנים, באמצעות חיזוק שרירי הבטן, יקטין לנו את "הבטן", יתמוך ויהווה דופן המגן היטב על האיברים הפנימיים, יגן מפני צניחות של איברים פנימיים וישמור מפני הגדלת הלורדוזה (הקשת המותנית), קשת מותנית מוגברת ואו נוקשה היא אחד מהגורמים לכאבי גב שכה שכיחים באזור מועד זה. כמו כן ישמרו שרירי הבטן על קיבוע מרכז הגוף ויגנו מפני הגדלת הקשת המותנית, בזמן תנועת הגפיים, שכן תנועת הגפיים מאיימת תדיר על הגדלת הקשת המותנית. יש לזכור שבחיי היומיום אנחנו הולכים על הרגליים, עובדים בידיים ומתלוננים על כאבי גב.

לנו שלא כמו לעץ אין שורשים לאדמה, העיגון שלנו הוא אל עצמנו. בעיגון שלנו אל עצמנו, יש לשרירי הבטן תפקיד מרכזי וחשוב. שרירי הבטן הם השרירים התומכים מלפנים ביציבה. הם הקובעים את היחסים בין קוביית האגן וקוביית בית-החזה מלפנים, ובכך קובעים את מצב חוליות המותניים מאחור. ככל שניטיב להציב את האגן מעל הרגליים ואת בית-החזה מעל האגן, ניטיב עם ריווח חוליות המותניים מאחור. את שרירי הגב התחתון העובדים כדי שנוכל לעמוד על שתיים ונוטים להיות מכווצים מדי, נרכך ונאריך, בעזרת כיווץ הבטן שירווח בו זמנית בין חוליות המותניים מאחור.

ככל שנדייק בהצבת בית-חזה מעל האגן ובהצבת האגן מתחת לבית-החזה כך יקל עלינו להאריך ולרכך את שרירי הגב התחתון, הנוטים להיות קצרים ומכווצים מדי. ככל שנעמיק בהבנת בגוף – נעבוד בשיתופי פעולה מגוונים בין קבוצות השרירים השונות. שיתופי פעולה אלה יקלו ויפחיתו  את העומס הרב הנוטה להצטבר באזור הגב התחתון, עומס הנוטה לגרום לכאבי גב. שיתוף פעולה זה משמעו שנאפשר לשרירי הגב התחתון לתת אורך ולהימתח מאחור מול כיווץ שרירי הבטן מלפנים. במצב זה לא תצטרך הבטן "להילחם" בשרירי הגב התחתון הקצרים. גב תחתון מרוכך ומגיב בהתארכות מול כיווץ שרירי הבטן מלפנים, הוא גב תחתון המשתף פעולה. שיתוף פעולה זה בין קבוצות שרירים שונות, הוא כלי מרכזי בארגון יציבה נכונה ובריאה ובו בזמן כלי מרכזי להפחתת כאבי גב שכה שכיחים באזור מועד זה.

הבטן אם כן היא העוגן שלנו אל גופנו, אל עצמנו. יש לעבוד בה במגוון, בצרופים שונים, בעדינות, בתבונה, בקשב רב ולבנות בעזרתה קיר קדמי תומך, המארגן היטב את היציבה ובו בזמן מגן ושומר מפני הגדלת הקשת המותנית ומכאבי גב, הקיר שאנחנו בונים אינו נוקשה וקבוע הוא קיר גמיש, משתנה ומגיב למתרחש, בהתאם לנעשה בכל רגע בגוף שלנו.