"מחשבת הגוף" – גישה תנועתית טיפולית

שיטת "מחשבת הגוף" פותחה ועוצבה על ידי יוספה מיכאלי, פיזיוטרפיסטית ומורה לתנועה.
מחקר מעמיק, ארוך שנים, של הגוף ותנועתו במצבו התקין והפגוע, הוביל לגיבוש דרך עבודה, אשר הניבה שפת תנועה ייחודית.
השיטה רואה בגוף שלמות אחת, המורכבת מחלקים רבים, זהו מקור כוחו של הגוף, כמו גם מקור חולשתו. שיבוש או נזק בחלק מסוים בגוף, ייצרו בתגובת שרשרת, נזקים במקומות נוספים, סמוכים ו/או מרוחקים. אך כך גם, טיפול ושיפור באזור מסוים, ישפיעו לטובה על הגוף כולו.
"מחשבת הגוף" מציעה דרכי התערבות מועילות, לשיפור תפקוד הגוף ואיכות החיים. חינוך הגוף להרגלי תנועה נכונים, הוא אמצעי מרכזי, למניעת כאבים ואי נוחות גופנית, שמקורם בהתנהגות גופנית שגויה ולא מודעת.
אופן התנועה בדרך "מחשבת הגוף" הוא "איכותי" במהותו. יורד לפרטים ומלמד לדייק במינון ובוויסות הכוח המופעל. כמו כן, לדייק בתזמון ובסדר גרירת האיברים, בתגובת שרשרת, לכדי תנועה מורכבת. עוסק בבידוד והפרדה בין איברי הגוף השונים, כדי להעמיק את התובנה הגופנית. תובנה זו מקנה כלים לבניית הגוף "כשלם", במטרה להניעו בהרמוניה, בזרימה ובנועם – בהתנועעות אופטימלית ויעילה, בקלות ביצוע ללא מאמץ מיותר.
בתהליך ההתפתחות הגופנית-תנועתית, אנו מזהים דפוסי תנועה שגויים, המפרים את האיזון הגופני-תנועתי ורוכשים במקומם, דרכי תנועה מיטיבות, תוך היפרדות מהדפוסים השגויים והמזיקים. במהלך הלימוד, אנו מאתרים בגוף, אזורי תורפה כלליים ואישיים, תוך בירור מערכת ההקשרים שלהם, עם אזורי הגוף האחרים ונותנים להם תמיכה ופתרונות.

דוגמאות:

אזור המותנית שהוא פגיע, בשל סיבות לרוב, שלא נפרטן כאן, יישמר ויתוחזק על ידי איסוף שרירי הבטן אליו. בכך נרוויח לא רק בטן אסופה, אלא בנוסף, הגנה ותמיכה לחוליות המותנית ולגב התחתון. את שרירי הבטן, נלמד להפעיל במגוון רב, של אפשרויות וצירופים, שישפיעו לטובה על סידור החוליות ומצבן, ויגבירו את המודעות לקשר, שבין איסוף והרמת שרירי הבטן והשפעתם המיטיבה על חוליות המותניים ובו בזמן, גם על מפרקי הירכיים, הברכיים, הקרסוליים וכפות הרגליים. נפענח גם את הקשר שבין שרירי הבטן לשרירי קרקעית האגן. כל זאת יעשה, תוך הבנת מרכזיותם הרבה של שרירי הבטן, וחלקם החשוב מאד, בארגון נכון של האגן, כבסיס לבניית היציבה, כאשר מתחתיו רגליים, ומעליו הגו כולו.

נמחיש דרך העבודה הגופנית, כיצד חוזק אמיתי, אינו רק כוח, אלא תמהיל של עדינות, תבונה, גיוון, מינון וכוח. כל אלה בהרכב נכון, המשתנה ומגיב לנתונים ולצרכים – יוצרים חוזק אמיתי.

נסביר כיצד האגן, המקשר בין הרגליים והגב התחתון, מהווה מרכז בגוף. נברר את מורכבות השפעתו וחשיבותו, של מרכז זה, בארגון הסביבה הגופנית הקרובה והמרוחקת.

נלמד להבחין דרך התנסות תנועתית, איך הרמת הקשתות בכפות הרגליים (כנגד פלטפוס) תורמת לריכוך הברכיים ולשיפור יכולת הקימור של חוליות המותניים ולהיפך.

נפענח את הקשר בין טיפול נכון ומגוון במפרקי הירכיים והשפעתו המיטיבה על חוליות המותניים – כשהאגן הוא חוליה מקשרת.

נבחן את הקשר בין טיפול נכון ומגוון במפרקי הכתפיים השפעתו על חוליות הצוואר – כשהשכמות הן החוליה המקשרת.

נעסוק בדמיון ובשוני שבין האגן והשכמות – כששניהם מהווים אזורי חיבור בין הגפיים לגוו.

נטפח את יכולת השחרור היחסית והמלאה, כחלק מהתנהגות גופנית נכונה.

נרכך את בית החזה על כל מפרקיו הרבים, בדרכים רבות ומגוונות ונתבונן, כיצד ריכוך זה תורם ליישור הקיפוזה.

ננשום ללא הפרעה גם במצבי גוף גם קשים ומאומצים.

נעסוק בקשר שבין יישור הקיפוזה להשטחת הלורדוזות – המותנית והצווארית – ולהיפך.

נבין לעומק מדוע וכיצד עבודת ידיים גורמת להצטברות מתח, סביב השכמות ובמקומות נוספים בגוו – ואיך ניתן להפחיתו.

נברר תוך טיפול גופני מעודן ומיטיב את חשיבות "שימון" המפרקים.

נשתמש במפרקים במידה ולא בהגזמה, עקב נטייתם להישחק, ולו רק מעצם השימוש היומיומי בהם.

נדגיש את חשיבות ה"קיבוע" כתורם ליעילות התנועה.

נטפל בסימטריה ובאסימטריה לגווניה באופן מקיף ומגוון, במצבי גוף רבים, תוך שאיפה מתמדת לסימטריה בגוף כולו.

נשתמש במטפורות עד ליכולת להרגיש דימוי כדבר ממשי.

אלה כאמור רק מקצת הנושאים וההקשרים, אשר יטופלו.

רוחב הידע ועומק התובנות – הם של השיטה והמורה, הלומד רוכש אותם בהדרגה, תוך התנסות מתמשכת בתנועה, כאשר הגוף הוא "חומר הגלם".
ככל שניטיב להכירו במצבו התקין והפגוע, כך ניטיב לטפל בו. ידע רב, הבנה עמוקה, תנועה איכותית, עין חדה – בוחנת ומפענחת ובמקרי הצורך גם מגע ידיים, הם "כלי העבודה" שלנו.
כלים אלה, עשויים להוות תשתית ולהועיל גם לעוסקים באופן מקצועי, בתחומי גוף שונים, מבריאות לגווניה ועד אומנות היצירה, בתחומי הגוף והתנועה.
ההתפתחות הגופנית-תנועתית נעשית בקצב אישי, כל אחד מוזמן לעבור תהליך מעמיק, מעניין ומסקרן, השזור בגילויים אישיים ומוביל למודעות עמוקה להגברת הדיוק האישי.

הלימוד נעשה בהתנסות תנועתית תמציתית, בהירה, חוויתית ונעימה, השזורה ברכות ורצף – מעין "מדיטציה בתנועה" – המובילה לשלווה ורוגע.
הלימוד הוא לימוד אישי, פנימי, המתקיים בתוך שיעור בקבוצה.
הסתכלות פנימית – הטיפול הגופני המיטיב, נעשה תוך קבלה עצמית והתפייסות. ההסתכלות היא פנימית, כל אחד על עצמו. אין מדדים חיצוניים כמו מראות, שעונים, משקולות,
ספירה קצב ועוד. יש הנחיה כללית לעבוד לאט, כדי לאפשר הקשבה גופנית ולמידה.
הלומד משפר את יכולתו בהדרגה ובהתמדה, רוכש הבנה, מתוודע לקצב האישי, מפיק הנאה ונועם מגופו, מתנועתו – ובכך מתקרב לעצמו.
אין צורך "להגיע" לשום מקום, יש להעמיק ולצמוח – לזקק ולעדן את החושים והתחושות, בכך להשביח ולשפר את עצמך בהתמדה.
אנחנו עוסקים "בהבנות", כדי לרכוש אותן וליישמן, יש לעבור תהליך ארוך ומעמיק – זהו "לב" הענין.

איננו רצים אחר תוצאות, הטיפול המיטיב והמדייק, בדרך "מחשבת הגוף", מניב אותן.
"גורם מזמן"- כאב הוא "גורם מזמן" עבורנו. מאתרים ומזהים אותו, לא מחטטים בו, מגיעים בעדינות עד גבולות הכאב ומניחים – בכך מרחיקים את הגבולות.
פענוח גורמי הכאב, עוזר לקדם את ההבנה והלימוד, ומקנה כלים להתערבות מועילה, המשפרת את הדיוק הגופני- תנועתי, המפחית את הכאב.
אנחנו מחזקים את היש ובכך מפחיתים מהחסר.

מתכונת העבודה :

השיטה כוללת שיעורי תנועה בקבוצה וטיפולים פרטניים, השניים תומכים ומשלימים אחד את השני.
שיעורי תנועה בקבוצה נערכים בקבוצות קטנות. בנויים סביב נושא מרכזי המתפתח במהלך השיעור.   
התנועות מבוצעות על פי הוראות מילוליות, מלוות בהסברים תאורטיים, הבאים לפתח את ההבנה, המודעות והיכולת הגופנית של המשתתף.
טיפולים פרטניים מומלצים במקרים של בעיות אורטופדיות, כמו כאבי גב למיניהם, צוואר, כתפיים, ברכיים ועוד.
כאבים בעקבות טראומות יזומות – כמו ניתוח, מתוכנן מראש, ואו תאונות שונות, נפילות, חבלות, התקפים ועוד.
כמו כן, מומלצים טיפולים גם במקרים של בעיות יציבה מגוונות, ברמות שונות, (סקוליוזה לדוגמא)  גם ללא כאב. אנו גם מיטיבים לטפל, במתח לסוגיו, (גופני ונפשי)

טיפולים פרטניים למניעת כאבים, נעשים במגע ידיים איטי, מנחם ומרגיע, בהמשך, משולבות בטיפול תנועות, המהוות הכנה, להשתתפות פעילה, בשיעורי התנועה בקבוצה.
עבודה זו המשלבת בין מגע ידיים ותנועות מודעות ומבוקרות, הנבחרות בקפידה, בהתאם למצב המטופל, תורמת להקלה בכאבים, שיפור יכולת ההתמודדות עם המצב הנתון, קיצור זמן החלמה, חזרה לתפקוד יומיומי מלא, וכן דחייה ולעיתים אף מניעה של ניתוחים.
עשרות מורים ומטפלים עובדים ברחבי הארץ בשיטת "מחשבת הגוף". השיעורים פתוחים לכל מי שמעוניין, להצטרף אלינו למסע המתמשך…